Seorang anak muda Sarawak yang bekerja di Malaysia Barat bukan sahaja kehilangan pekerjaannya dalam tempoh kawalan operasi, tetapi juga terperangkap. Malaysia Barat tidak dapat pulang ke rumah. Setelah tiga bulan, dia akhirnya dapat terbang pulang, tetapi kerana dia tidak mempunyai wang untuk menunggang, dia kekurangan wang. Dia sebenarnya berusaha berjalan sejauh 80 kilometer dari Selayang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan mengambil penerbangan pulang!
Sebaik sahaja adiknya di Malaysia Timur mengetahui keadaan itu, dia segera menghubungi Ketua Polis Sosial Rakyat Malaysia, yang kemudian menghantarnya ke lapangan terbang dan memberikan wang saku RM200 kepadanya supaya dia dapat pulang dengan selamat. .
“Dia memberitahu saya bahawa dia mula berjalan kaki dari Selayang pada pukul 7 pagi semalam dan merancang untuk pergi ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur untuk terbang kembali ke Sarawak, tetapi ketika sampai di Ambassador Road dia tersesat, jadi kakaknya memanggilnya untuk menelefon Tolong saya.”
Pemuda itu bekerja di sebuah kilang di Selayang, tetapi menganggur dalam tempoh kawalan operasi. Dia terlantar ketika dia tidak mempunyai pekerjaan dan tidak dapat pulang. Dia akhirnya menunggu sehingga keluarganya membayar tiket kapal terbang sehingga dia dapat menumpang petang semalam Pesawat pulang, tetapi kerana dia tidak mempunyai wang, dia tidak punya pilihan selain berjalan ke lapangan terbang.
“Kami telah mengira bahawa jika dia ingin mengirim Selayang ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, ia akan memakan masa 16 jam!